Öğrencilerin sınıf içindeki oturma biçimi,sıra ve masaların yerleşim durumu,sınıf içindeki öğrenci - öğretmen etkileşimini etkileyen önemli bir faktördür.
Öğretmen, oturma düzenine göre öğrencilerle iletişim kurar.
Eğitim ortamı öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci arasında çok yönlü etkileşimi sağlayacak biçimde düzenlenmelidir.
YERLEŞİM ŞEKİLLERİ
- Sıralı(Geleneksel) Yerleşim Biçimi
- U Tipi Yerleşim Biçimi
- Hilal Tipi Yerleşim Biçimi
- Küme(Ekip Çalışması) Düzeni Yerleşim Biçimi
- Daire Düzeni Yerleşim Biçimi
- Konferans Masası Yerleşim Biçimi
- Grupların Gruplanması Yerleşim Biçimi
- Çalışma İstasyonu Yerleşim Biçimi
- Proje ya da Özel Çalışma Grupları Yerleşim Biçimi
1-SIRALI(GELENEKSEL) YERLEŞİM BİÇİMİ
Eğitim sistemimizde en çok kullanılan yerleşim düzenidir. Tek yönlü bir etkileşim egemendir.Öğretmen merkezli ve bilgi aktarıcı bir etkileşim vardır.Öğrenci-öğrenci etkileşimi hemen hemen yok gibidir. Öğrenci edilgendir. Alıcı konumundadır.
Yararları:
- Sınıfın küçük ve öğrenci sayısının fazla olduğu durumlarda etkilidir.
- Tek öğretmenin bulunduğu birleştirilmiş sınıflarda etkilidir.
- Araç-gereç, kaynak, eksikliğinin olduğu ya da bunlara çok fazla gereksinim duyulmayan ders içeriklerinin bulunduğu durumlarda kullanılabilir.

2- U TİPİ YERLEŞİM BİÇİMİ
Sıralar ve masalar, sınıfın boyutları ve öğrenci sayısı dikkate alınarak “ U “ biçiminde yapılan düzenlemedir.Bireysel öğrenmeyi ön planda tutan bir yerleşim biçimidir.
Yararları:
- Çok farklı amaçlar için kullanılabilir.
-Öğrenciler rahat çalışabilecekleri bir çalışma alanı bulurlar.
-Öğrenciler birbirleri ile kolaylıkla yüz yüze iletişim kurabilirler.
-Sınıfın tamamı tek bir grup olabilir.
-Perdede veya tahtadaki her türlü görüntü rahatlıkla izlenebilir.

3-HİLAL TİPİ YERLEŞİM BİÇİMİ
Hilal biçiminde yapılan yerleşim düzenidir. Bireysel yerleşim düzeni olarak ta anılır. Bu düzenle de tek grup düzeni sistemi uygulanabilir. Yani sınıfın tamamı tek bir grupmuş gibi öğretim etkinliği gerçekleştirilebilir. Özden ‘e göre öğrencilerin sıra ve masalara bağımlı olmadan, kendi başlarına kullanabildikleri tek kişilik masa ve sandalyelerle sağlanabilen yerleşim düzenidir. Bu yerleşim düzeninde öğrenciler değişik şekillerde oturabilirler. Perde ve tahta rahatlıkla görülebilir. Her öğrencinin kendi hızında öğrenmesine imkan sağlayan bireysel bir öğretim düzenidir. Bireysel öğrenmeyi ön planda tutan bir yerleşim düzenidir.

4-KÜME (EKİP ÇALIŞMASI) DÜZENİ YERLEŞİM BİÇİMİ
Sınıf ortamında, birden fazla küçük çalışma grupları oluşturularak gerçekleştirilen yerleşim düzenidir.
Yararları:
-Öğrencilerin iş birliği yağmalarına dayanışmalarına ve liderlik özelliklerini geliştirmelerine olanak sağlar.
-Laboratuar çalışmaları için uygun bir yerleşim düzenidir.

5-DAİRE DÜZENİ YERLEŞİM BİÇİMİ
Çok farklı amaçlar için kullanılabilir. Masalar olmadan sadece sandalyelerle de çok çabuk oluşturulabilir.
Yararları:
- Sınıfın tamamı tek bir grup olarak ele alınabilir.
- Öğrenci herkesi görebildiği için,çok yönlü bir etkileşim içersinde bulunur.
- Grup tartışmaları için ideal bir yerleşim şeklidir.

6-KONFERANS MASASI YERLEŞİM BİÇİMİ
Öğretmenin etkisi en aza inerken, sınıfın etkisi ön plana çıkar.
Öğretmen masanın ortasında oturduğu yerleşim de ise öğrenciler öğretmen ile daha kolay iletişim kurabilirler.
En önemli sınırlılığı daha resmi bir iletişim ortamı yaratmasıdır.

7-GRUPLARIN GRUPLANMASI YERLEŞİM BİÇİMİ
En fazla uygulanan biçimi, ortada birleştirilen masaların çevresinde ikişer grubun yerleştirilmesi, diğer kenarlara da grup çalışmasını gözlemleyecek grupların yerleştirilmesidir.

8-ÇALIŞMA İSTASYONU YERLEŞİM BİÇİMİ
- Öğrenciler arası işbirliğine dayalı çalışma alışkanlıkları gelişir.
- Yaparak yaşayarak öğrenme stratejisi en etkili şekilde gerçekleştirilir.
- Etkili ve verimliyi sağlar.
- Bireysel ve toplu öğretim yapılmasını sağlar.

9-PROJE YA DA ÖZEL ÇALIŞMA GRUPLARI YERLEŞİM BİÇİMİ
- Bu yerleşim oldukça büyük alanı bulunan sınıflar için veya toplantı salonlarında uygulanabilecek bir yerleşimdir.
- Ders dışı etkinlikler için de kullanılabilir.
- Grup projelerinin hazırlanarak tartışmaya açılacağı çalışmalar için ideal bir yerleşimdir.

u tipi yerleşim biçiminde etkinlik yapılacak ise nasıl bir etkinlik seçilmelidir
YanıtlaSilGösteri olabilir
YanıtlaSilEmeğinize sağlik
YanıtlaSil